Turebergs vårdcentral

logotyp



icon-newsNyheter

Nyheter

Chatta med oss

Nu kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar inom 24 timmar. Det är kostnadsfritt.

Chatten är öppen för dig som har haft en vårdkontakt med vårdcentralen under de senaste tre åren. Den här kontaktvägen erbjuder vi bara dig som vi har haft en vårdkontakt med, den är inte öppen för alla.

I chatten kan du enkelt ställa frågor till oss när det passar dig. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Du finner chatten i appen Alltid öppet under rubriken ”Chatta med din mottagning”. Konversationen är säker för du loggar in i appen med BankID.

Videomöte med läkare

Förutom chatt kan du även boka besök hos oss i appen Alltid öppet. Du kan dessutom boka videomöte med en läkare som är anställd av Region Stockholm. Alla vårdcentraler som drivs av Region Stockholm har ett nära samarbete och utbyte med varandra.

Läs mer om Alltid öppet
Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via telefon

För rådgivning, tidsbokning till läkare eller videomöte telefon: 08-123 363 00
Telefontid: Vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Här kan du läsa hur du förbereder dig inför ett videomöte >>

För tidsbokning till sjuksköterska ring något av följande telefonnummer:
08-123 363 01, 08-123 363 02, 08-123 363 14
Telefontid: 8-9. Övrig tid kan du lämna ett meddelande.

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Du kan avboka dygnet runt genom att ringa 08-123 363 00, knappval 1, eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Waranmottagningens öppettider 

Vardagar 8-10

Anmäl dig i receptionen på Turebergs vårdcentral där du får en remiss till laboratoriet för provtagning.

Vaccination öppettider

Torsdagar 13.30-14.30.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-03-19

Sjuksköterskemottagning

För att boka tid ringer du något av följande nummer:

08-123 363 01
08-123 363 14
08-123 363 02

Du når oss på vardagar 8-9. Övrig tid kommer du till vår röstbrevlåda, där du kan tala in ett meddelande. 

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-19

Diabetesmottagning

Kontakt

Isabel Nazar: 08-123 363 01
Distriktssköterska, diabetessköterska

Pia Lindborg: 08-123 363 19
Verksamhetschef, diabetessköterska

Kvalitetsregister

Liksom de flesta av Sveriges vårdenheter arbetar vi med det Nationella Diabetesregistret (NDR) som är ett kvalitetsregister för diabetes. Om du inte vill vara med i detta register måste du säga till vid besöket. Registrets syfte är att förbättra kvaliteten i diabetesvården. Dina uppgifter är sekretesskyddade.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-03-19

Intyg

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Läkarintyg vid sjukpenning först efter tre veckor

Regeringen har tillfälligt beslutat att du inte behöver lämna in ett läkarintyg de första 21 dagarna när du är sjuk. Om du fortfarande är sjuk efter 21 dagar måste du lämna in ett läkarintyg när du ansöker om sjukpenning.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vab fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2018-03-23

Hemsjukvård

Hemsjukvården erbjuder

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-23

Provtagning

För att komma och ta prov kan du gå direkt till laboratoriet efter överenskommelse med din läkare.

Laboratoriet ligger på entréplan. Laboratoriet drivs av Karolinska sjukhusets laboratorium.

Öppettider
Vardagar 8-16

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-03-23

Psykosocialt stöd

Kontakt

Helen Engström: 08-123 363 20
Kurator

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-19

Vaccination

Vaccination mot influensa

Influensa behöver du vaccinera dig mot varje år för att vara skyddad. Om du är 65 år eller äldre, är gravid eller har vissa sjukdomar rekommenderar vi att du vaccinerar dig. För dig är vaccinationen kostnadsfri. Influensavaccinet skyddar inte mot covid-19.

För att undvika folksamling sker vaccinering endast på bokad tid. Tid bokas på på 1177.se eller på telefon 08-123 363 00, knappval 7.

Inför influensavaccinationen får du gärna fylla i och skriva ut hälsodeklarationen.

 

 

Vaccinationsmottagning:

Vaccinationsmottagningen är inställd på grund av pandemin.

Prislista:

  • Stelkramp, DiTeBooster: 380 kr
  • TBE (Fästingvaccin): Vuxen 400 kr, barn 380 kr
  • Hepatit B: Vuxen 350 kr, barn 325 kr
  • Avgift om du har vaccin med dig: 100 kronor

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2020-10-14

Äldremottagning

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-03-19

Waranmottagning

Du är välkommen för provtagning vardagar klockan 8-10.

Anmäl dig i receptionen på Turebergs vårdcentral där du får en remiss till laboratoriet för provtagning. I anslutning till vårdcentralen ligger Karolinska sjukhusets laboratorium som sköter provtagningen.

Senast ändrad: 2018-03-26
1177 Vårdguidens e-tjänster

1177 Vårdguidens e-tjänster

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Praktiskt vid besök

Praktiskt vid besök

Hitta hit

Du hittar oss på Tingsvägen 19 i Sollentuna, cirka 200 meter från pendeltågsstationen Sollentuna station.

Det finns parkering i anslutning till oss, där du kan parkera mot en avgift.

Karta

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

När vi har stängt

När vi har stängt

Närakut Sollentuna sjukhus

Inom vissa områden i Stockholm saknas en husläkarjour i det direkta närområdet. Du som behöver vård utanför vår öppettid hänvisas då istället till närmaste närakut.

Närakuten är öppen alla dagar klockan 8-22. Kontakta 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 innan du åker till närakuten. Sjuksköterskorna där kan ge dig råd om du får bäst hjälp.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Pia Lindborg

Verksamhetschef

Alvaro Ortiz-Nieto

Specialist i allmänmedicin, Medicinskt ansvarig läkare

Aso Said

Specialist i allmänmedicin

Hong Li

ST-läkare

Hongshi Qi

Specialist i allmänmedicin

Lars-Magnus Svanström

Specialist i allmänmedicin

Maryam Lundin

ST-läkare

Omar Jabar

AT-läkare

Samreen Malik

Leg. läkare

Angelica Melander

Sjuksköterska

Anissa Derbali

Sjuksköterska

Tjänstledig

Carola Gernandt

Sjuksköterska

Christina Helander

Sjuksköterska

Tjänstledig

Denise Christensen

Distriktssköterska

Isabel Nazar

Distriktssköterska, Diabetessköterska

Moa Bergek

Distriktssköterska

Nimo Moalin

Sjuksköterska

Pia Lindborg

Distriktssköterska, Diabetessjuksköterska

Rahil Alikhani

Sjuksköterska

Victoria Ljungwald

Sjuksköterska

Anneli Lundin

Undersköterska

Leila Eyvazi

Undersköterska

Pia Örtengren

Undersköterska

Vivian Minas

Undersköterska

Helen Engström

Kurator

Till toppen