icon-newsNyheter

Nyheter

Husläkarjourer stängs

Den första juli stängs Solna husläkarjour, Brommaplans husläkarjour, Husläkarjouren Södertälje, Liljeholmens husläkarjour samt Huddinge husläkarjour. Totalt avvecklas tio husläkarjourer successivt under 2021-2022 i enlighet med beslut taget av Region Stockholm.

Om du behöver vård när vårdcentralen har stängt ska du ringa 1177, då får du råd av en sjuksköterska som kan bedöma om du kan behandla dig själv eller söka vård på en vårdcentral nästkommande dag. Sjuksköterskan kan också bedöma om du behöver vård akut och kan då hänvisa till en närakut eller akutmottagning på sjukhus.

Vid livshotande tillstånd ring 112.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 394 50
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 7.45-15.30
Fredag 7.45-15

Praktiskt vid besök

Vår besöksadress är Tallhöjdsvägen 3. 

Kollektivtrafik
Vi rekommenderar att du går in på SL:s reseplanerare för att se vilken resväg du ska ta till oss. Du kan till exempel ta pendeltåg och sedan buss.

Parkering
Det finns avgiftsfri parkering utanför oss där du behöver P-skiva och får stå under 3 timmar.

Skulle det vara fullt finns det parkering på Tallhöjdsvägen, Bruksgatan och Lövlundsgatan där du kan parkera mot en avgift.

Boka tid och videomöte via app

I appen Alltid öppet kan du både boka videomöten och besök på våra mottagningar med legitimerade läkare, sjuksköterskor och psykosocialt stöd. Du kan endast boka tid åt dig själv.

Appen Alltid öppet

  • Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store. 
  • Logga in säkert med BankID.
  • Boka videomöte eller besök på en tid som passar dig.
  • Om vården bokar ett videomöte med dig hittar du det i appen.
  • När det är dags för videomöte loggar du in i appen och startar mötet.

Videomöte

Med videomöte kan du enkelt möta vården på en plats som passar dig. Videomöten genomförs i din mobiltelefon eller läsplatta via appen Alltid öppet. Videomöte är lämpligt för lindriga besvär. Om du bedöms vara i behov av ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning kan du få en tid för besök på mottagning.

Avbokningsregler

Det är samma avbokningsregler för videomöten och besök på mottagning. Om du har bokat tiden via appen går det även att avboka via appen. Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Det är samma pris för videomöten och besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Tolk

Om du behöver ha tolk med vid besök på mottagning måste du ringa oss och meddela detta, det går inte att boka tolk via appen. Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Under fortsatt utveckling

Till att börja med testar några vårdcentraler bokningar och videomöten via appen Alltid öppet. Framöver kommer alla vårdcentraler inom Stockholms läns sjukvårdsområde att erbjuda tjänsten.

Läs mer om appen Alltid öppet

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker om oss!

Era synpunkter är viktiga och samtidigt en hjälp i vårt ständiga förbättringsarbete.

Har du synpunkter, klagomål eller förslag, är du välkommen att ringa direkt till oss på följande telefonnummer och verksamhetsområden. Du kan också kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Verksamhetschef:

Ulrika Graan 072 556 73 69

Hemsjukvården:

Haneen Al-Jalo 070 484 41 13

Läkarmottagningen:

Ibrahim Alshamani 072 235 39 37

Sköterskemottagning:

Haneen Al Jalo 070 484 41 13

Administration och fotsjukvård:

Ann-Helene Gripenstam 072 504 28 96

BVC:

Sara Bergström 070 089 18 18

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och hitta oss under ”Mottagningar”. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Kvalitetsarbete förbättrar vården
För att höja kvaliteten på vården som vi erbjuder genomför vi ett vetenskapligt kvalitetsarbete på vårdcentralen. Syftet är att förbättra våra rutiner för att du som patient ska få ännu bättre och säkrare vård. När du besöker oss kan du få mer information om vad kvalitetsarbetet innebär. Välkommen!

Akut- & infektionsmottagning

Vår akut- och infektionsmottagning är en extra mottagning för lättare infektioner.

Om du drabbas av en lättare akut åkomma, som till exempel halsont, förkylning, feber, öronvärk, eller urinvägsinfektioner kan du boka tid till mottagningen via 1177 Vårdguidens e-tjänst.

Observera att tider som bokas för annat än akuta infektioner kommer att avbokas!

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-03-14

Sjuksköterskemottagning

Akut- & infektionsmottagning
Vår akut- och infektionsmottagning är en extra mottagning för lättare infektioner. Om du drabbas av en lättare akut åkomma, som till exempel halsont, förkylning, feber, öronvärk, eller urinvägsinfektioner kan du boka tid till mottagningen via 1177 Vårdguidens e-tjänst. Observera att tider som bokas för annat än akuta infektioner kommer att avbokas!

Var ute i god tid för att förnya dina recept.
Ring oss på telefonnummer 08-123 394 50, knappval 1, minst en vecka innan din medicin tar slut. Det kan ta upp till tre helgfria vardagar innan ditt recept är klart.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-14

Astma/Allergi/KOL

Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder

Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.

Sluta-Röka-Linjen

Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.

Läs mer på slutarokalinjen.se

Senast ändrad: 2018-03-14

Barnavårdscentral

Tallhöjdens BVC

Barnavårdscentralen erbjuder

Vi erbjuder kvalificerad barnhälsovård, utan kostnad, från barnets födelse till skolstart. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar främja barnens hälsa, trygghet och utveckling. Vi kan ge stöd och råd i föräldraskapet, upptäcka och förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt uppmärksamma och förebygga risker för barn i närmiljö och samhälle.

Tänk på att inte ta med ditt barn till barnavårdscentralen när barnet är sjukt. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så lite smittrisk som möjligt. Kontakta istället din vårdcentral eller 1177.

Senast ändrad: 2020-10-05

Blodtrycksmottagning

Blodtrycksmottagningen erbjuder

  • Blodtryckskontroller
  • Uppföljning av behandling
  • Rådgivning och vägledning till att förändra dina levnadsvanor
  • EKG och blodprover.
  • Recept på FaR (fysisk aktivitet på recept)
  • Fast vårdkontakt

Kontakta oss om du misstänker eller är orolig för att du har högt blodtryck. Det är viktigt att behandla ett högt blodtryck för att minska risken för stroke, hjärtinfarkt och andra följdsjukdomar. Vi ger dig med hjärtrelaterade sjukdomar den hjälp och det stöd du behöver för att kunna känna dig trygg och få så bra livskvalitet som möjligt. Vi hjälper dig att kontrollera ditt blodtryck, ger råd kring läkemedel och livsstil samt vägleder dig till förändrade levnadsvanor vid behov.

Blodtrycksmottagningen sköts av sjuksköterska med utbildning i och kunskap om blodtryck. Står du på medicinering som behöver kontinuerlig uppföljning med årliga kontroller så kan dessa komma att utföras av sjuksköterskan varannan
gång.

Senast ändrad: 2019-08-15

Diabetesmottagning

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-03-14

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-14

Intyg

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Läkarintyg vid sjukpenning först efter tre veckor

Regeringen har tillfälligt beslutat att du inte behöver lämna in ett läkarintyg de första 21 dagarna när du är sjuk. Om du fortfarande är sjuk efter 21 dagar måste du lämna in ett läkarintyg när du ansöker om sjukpenning.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vabb fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2020-01-21

Medicinsk fotvård

Kontakt

Telefonnummer: 08-123 394 80, säkrast förmiddagar.

Vi erbjuder medicinsk fotvård. Det kan till exempelvis handla om patienter med komplikationer på grund av diabetes, cirkulationsrubbningar, reumatiska sjukdomar eller andra fotproblem. För besök krävs remiss från din läkare.

Senast ändrad: 2018-03-14

Provtagning

Öppettider
Måndag-torsdag 7.45-15.30
Fredag 7.45-15

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-03-14

Psykosocialt stöd

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-14

Äldremottagning

Kontakt

Du når vår äldremottagning på telefon 08-123 394 92.
Telefontid måndag-fredag 13-14.

Övriga tider är du välkommen att ringa vårt vanliga nummer: 08-123 394 50.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-03-14
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Ulrika Graan

Verksamhetschef

072-556 73 69072-556 73 69

Ann-Helene Gripenstam

Enhetschef

Adel Hanna

Specialist i allmänmedicin

Armel Bwende

Leg. läkare

Ibrahim Alshamani

Specialist i allmänmedicin

Margareta van der Ende

Specialist i allmänmedicin

May Kassir

ST-läkare

Meri Dawit

Underläkare

Merna Suberkli

ST-läkare

Michael Malkey

ST-läkare

Rana Faiq

ST-läkare

Rania Chabo

Specialist i allmänmedicin

Shahad Hikmet

Läkare

Hermella Retta Belay

Diabetessköterska

Marlen Youno

Distriktssköterska

Melisia Alptekin

Sjuksköterska

Merna Jura

Sjuksköterska

Moa Vållberg

Sjuksköterska

Rebecka Lindh

Sjuksköterska

Anneli Wredenmark-Carpel

fotvårdsspecialist

08-123 394 8008-123 394 80

Sonia Berisha

Undersköterska

Anneli Frank

Sjuksköterska

Haneen Al-Jalo

Enhetschef

070-484 41 13070-484 41 13

Jonayda Akoudad

Undersköterska

070-364 45 32070-364 45 32

Jolaut Alhazen

Undersköterska

Lisa Falk Urdui

Sjuksköterska

Maja Wiphan

Undersköterska

070-364 50 47070-364 50 47

Manal Aoraha

Undersköterska

070-484 41 16070-484 41 16

Syod Goriye

Undersköterska

Monica Gustavsson

Kurator

Paul Lindroos

Kurator

Telefon till administrationen

08-123 394 8508-123 394 85
Helgfri vardag 10.30-11.30

Maria Jansson

Medicinsk sekreterare

Susanne Thulin

Medicinsk sekreterare

Till toppen