icon-newsNyheter

Nyheter

Husläkarjourer stängs

Den första juli stängs Solna husläkarjour, Brommaplans husläkarjour, Husläkarjouren Södertälje, Liljeholmens husläkarjour samt Huddinge husläkarjour. Totalt avvecklas tio husläkarjourer successivt under 2021-2022 i enlighet med beslut taget av Region Stockholm.

Om du behöver vård när vårdcentralen har stängt ska du ringa 1177, då får du råd av en sjuksköterska som kan bedöma om du kan behandla dig själv eller söka vård på en vårdcentral nästkommande dag. Sjuksköterskan kan också bedöma om du behöver vård akut och kan då hänvisa till en närakut eller akutmottagning på sjukhus.

Vid livshotande tillstånd ring 112.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefon: 08-587 314 40
Telefontider: vardagar 8-18.

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriet är stängt för närvarande

Vårt laboratorium renoveras och håller därför stängt. Under tiden hänvisar till laboratoriet på Karolinska.

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Vi finns på Hotellgatan 3, plan 2 i Solna Centrum (inne i gallerian) .

Buss: stannar vid busstorget i Solna centrum.
Pendeltåg: station Solna, därifrån ca 15 minuters promenadavstånd. Det går även flera bussar direkt till centrum.
Tvärbanan: station Solna centrum.

Parkeringsgarage finns.

Karta

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och hitta oss under ”Mottagningar”. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-03-13

Sjuksköterskemottagning

Blodtrycksmätning
Vi utför 24-timmars blodtrycksmätning.

Om du vill kontrollera ditt blodtryck eller har några funderingar kring ditt blodtryck är du välkommen att boka tid på vår sjuksköterskemottagning.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-13

Diabetesmottagning

Hos oss behandlas i första hand våra listade patienter med typ 2-diabetes.

Som diabetespatient kallas du till både läkare och diabetessjuksköterska för regelbunden uppföljning samt för fotografering av ögonbotten.

Vi erbjuder patientutbildning - individuellt eller i grupp - och stöd till livsstilsförändring.

Vi arbetar även aktivt med provtagning (screening) av dig som befinner sig i riskzonen för diabetessjukdom typ 2.

Liksom de flesta av Sveriges vårdenheter arbetar vi med det Nationella Diabetesregistret (NDR) som är ett kvalitetsregister för diabetes. Vi deltar även i forskningsprojekt inom diabetesområdet.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-03-13

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-13

Psykosocialt stöd

För nybesök måste du först träffa din läkare som skriver remiss eller i vissa fall bokar tid direkt. 

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-13

Provtagning

Vårt laboratorium renoveras och håller därför stängt. Under tiden hänvisar till laboratoriet på Karolinska.

 

 

Öppettider
Måndag-torsdag 8-12 samt 13-15.30, fredag 8-14.30

Till oss kan du komma för att ta de flesta prover din husläkare ordinerat, dessa prover kan tas utan tidsbeställning.

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2021-06-08

Äldremottagning

Du når äldremottagningen via telefon utan tonval där du får tala direkt med en sjuksköterska.

Telefon
08-587 314 04, vardagar 11-12.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-03-13
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Nazanin Hornickel

Specialist i allmänmedicin

Verksamhetschef

Nanni Nazem

Sjuksköterska

Enhetschef

Carina Norén

Medicinsk sekreterare

Åse Jonsson

Medicinsk sekreterare

Rahila Ahmed Khidir

Undersköterska

Christer Bergelin

Specialist i allmänmedicin

Erik Lundström

Läkare

Fanuel Watchefo

Specialist i allmänmedicin

Miomira Matic

Specialist i allmänmedicin

Oxana Prokhorova

Specialist i allmänmedicin

Sarah Bergman

Specialist i allmänmedicin

Serhat Kaya

Läkare

Stanislaw Chustecki

Specialist i allmänmedicin

Anna Skantz

Distriktssköterska

Diabetes

Haben Michael

Sjuksköterska

Kristin Eriksson

Sjuksköterska

Astma/KOL

Magdalena Giza

Sjuksköterska

Maryam Mahmodi

Sjuksköterska

Föräldraledig

Sonja Kullberg

Distriktssköterska

Susana Khan

Distriktssköterska

Diabetes

Maida Slatina

Undersköterska

Tjänstledig

Sahra Dirie

Undersköterska

Tjänstledig

Hala Sabo

Undersköterska

Tjänstledig

Hodan Yousuf

Undersköterska

Ayse Cifci

Undersköterska

John Möller-Jensen

Läkare

Roj Olovbo

Sjuksköterska

Abbas Akbari

Undersköterska

Arina Hardani

Undersköterska

Irina Kalandarishvili

Undersköterska

Anna Pensjö

Kurator

Caroline kraus

Psykolog

Izabela Sznajder

Psykolog

Jessica Agert

Kurator

Ulf Eliasson

Kurator

Till toppen