icon-newsNyheter

Nyheter

Vaccination mot covid-19

I Stockholms län erbjuds kostnadsfri vaccination mot covid-19 successivt till yngre åldersgrupper.

Du bokar själv tid hos någon av de vaccinationsmottagningar som finns runt om i länet via appen Alltid öppet eller genom att ringa telefonbokningstjänsten. 

Gör såhär:

  • Ladda ner appen Alltid öppet från Appstore, Google Play eller AppGallery.
  • Logga in i appen, godkänn användarvillkoren och registrera dig som användare.
  • Ungefär en vecka innan det är dags för dos 2 får du ett sms som påminner dig om att boka tid. Då loggar du in i appen.
  • Under rubriken "Personliga erbjudanden" ser du erbjudandet "Vaccination mot covid-19". Klicka på erbjudandet, svara på hälsodeklarationen och boka tid hos vaccinationsmottagning. Systemet ser till att du får rätt sorts vaccin.

Om du inte har möjlighet att boka digitalt kan du ringa telefonbokningen. Då behöver du själv hålla reda på när det är dags för dig att få din andra dos. Ring ungefär en vecka innan det är dags att få dos 2. Du behöver också veta vilket vaccin du fick i din första dos. 

Läs mer om dos 2 på 1177.se

Vårdcentralen ger vaccination till vissa grupper

Vi kan erbjuda vaccin till dig som är född 1951 eller tidigare om du har svårt att ta dig till en vaccinationsmottagning.

Gravida rekommenderas att vaccinera sig efter graviditetsvecka 12. Om du är gravid kan vi hjälpa dig att få vaccin före din åldersgrupp om du har en sjukdom eller tillstånd som gör att du har ökad risk att bli allvarligt sjuk i covid-19, om du är över 35 år eller har ett BMI över 30.

Om du saknar ett svenskt personnummer men vistas stadigvarande i Sverige i minst sex månader kan vi på vårdcentralen hjälpa dig med vaccination mot covid-19.

Frågor och svar
På 1177.se finns frågor och svar om vaccination mot covid-19.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 368 50
Telefontider: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 7.30-15.45 
Fredagar 7.30-13.30
Fredagar (endast akut provtagning) 13.30-15.45

Information om vad som gäller vid olika provtagningar får du av laboratoriepersonalen eller av din läkare eller sköterska.

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Vi finns på Handens Närsjukhus. För att komma till oss tar du till höger i entréhallen och därefter första korridoren till höger.

Du tar dig lätt hit med buss, pendeltåg eller bil. Besöksparkering finns i anslutning till sjukhuset.

Karta

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Till oss hör också Haninge Rehab samt Hälsomottagningen Handen.

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Hos oss har vi en rehabkoordinator som kan hjälpa dig och din läkare med samordning av olika insatser, inom och utanför vården, och medverka till att din rehabilitering och sjukskrivningsprocess blir så bra och effektiv som möjligt.

För mer information kan du nå vår rehabkoordinator på telefon: 08-123 360 35 eller prata med din läkare.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-02-21

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-02-21

Blodtrycksmottagning

Blodtrycksmottagningen erbjuder

  • Blodtryckskontroller
  • Uppföljning av behandling
  • Rådgivning och vägledning till att förändra dina levnadsvanor
  • EKG och blodprover.
  • Recept på FaR (fysisk aktivitet på recept)
  • Fast vårdkontakt

Kontakta oss om du misstänker eller är orolig för att du har högt blodtryck. Det är viktigt att behandla ett högt blodtryck för att minska risken för stroke, hjärtinfarkt och andra följdsjukdomar. Vi ger dig med hjärtrelaterade sjukdomar den hjälp och det stöd du behöver för att kunna känna dig trygg och få så bra livskvalitet som möjligt. Vi hjälper dig att kontrollera ditt blodtryck, ger råd kring läkemedel och livsstil samt vägleder dig till förändrade levnadsvanor vid behov.

Senast ändrad: 2021-01-13

Diabetesmottagning

Vi erbjuder regelbundet patientutbildning för dig med diabetes. Tala med din läkare eller distriktssköterska för mer information. 

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-02-21

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-02-21

Livsstil

Vi erbjuder kontinuerligt föreläsningar inom flera hälsoområden där du kan få ökad kunskap och inspiration till mer hälsoamma levnadsvanor.

Du kan även få stöd i att ändra dina levnadsvanor gällande mat och motion genom att delta i vår grupp Nya vanor.

Om du är intresserad, ta kontakt med din vårdgivare på Handens vårdcentral eller Haninge Rehab.

Livsstilsmottagningen erbjuder

Önskar du hjälp med att förändra dina levnadsvanor, öka motionen, ändra dina matvanor eller sova bättre? På livsstilsmottagningen kan du få kunskap och inspiration till att göra förändringar som får dig att må bättre. 

Senast ändrad: 2018-02-21

Psykosocialt stöd

Boka tid för kurator, psykolog eller psykoterapeut på telefon: 08-123 368 50.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2021-09-22

Rehabilitering

Till oss hör också Haninge Rehab. Här arbetar arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast, dietist, kiropraktor och logoped. Till verksamheten hör också ett Neuroteam. Mer information om rehabilitering hittar du på Haninge Rehabs webbplats.
Haninge rehab

Skador, sjukdomar eller funktionshinder kan påverka din livssituation på olika sätt. Om du har varit eller fortfarande är sjuk eller skadad kan du behöva rehabilitering för att få tillbaka så mycket av din fysiska och psykiska förmåga som möjligt. Förutom mer handfast vård erbjuder vi också många utbildningar kring olika sjukdomar och skador.

Vi kan också hjälpa dig prova ut rätt hjälpmedel. 

Senast ändrad: 2018-02-21

Äldremottagning

Du kan ringa och få tala med vår sjuksköterska direkt (utan knappval) på telefon:

08-123 368 34, måndag - fredag kl 10.15-11.15.

Övriga tider är du välkommen att ringa vårdcentralens vanliga nummer 08-6061228.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-02-21
När vi har stängt

När vi har stängt

Inom vissa områden i Stockholm saknas en husläkarjour i det direkta närområdet. Du som behöver vård utanför vår öppettid hänvisas då istället till närmaste närakut.

Närakuten är öppen alla dagar klockan 8-22. Kontakta 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 innan du åker till närakuten. Sjuksköterskorna där kan ge dig råd om du får bäst hjälp.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Dongju Yang

ST-läkare

Emma Andersson

Distriktsläkare

Helena Jiang

DISTRIKTSLÄKARE

Kaupo Peda

Specialist i allmänmedicin

Klara Rosén Papas

Specialist i allmänmedicin

Ljiljana Hajman

Distriktsläkare

Monika Lope Alonso

ST-läkare

Svetlana Engman

MEDICINSKT ANSVARIG LÄKARE

Svetlana Yuran

Distriktsläkare

Tao Liu Olsson

Specialist i allmänmedicin

Yi Feng

Distriktsläkare

Youssra Al Kallachi

ST-läkare

Åsa Back

Verksamhetschef

Eleanor Lundberg

Enhetschef psykosociala enheten

Håkan Nordgren

Enhetschef Dalarö

Jennie Stegeby

Enhetschef Haninge Rehab

Solveig Eriksson

Enhetschef mottagning

Till toppen