Munskydd vid besök

Vård och omsorg påverkas inte av de ändrade restriktionerna kring covid-19 som gäller från 29 september 2021. Alla patienter och medföljande ska fortfarande bära munskydd under hela besöket hos oss. Det är bra att bära munskyddet redan när du kommer. Om du inte har något munskydd får du ett av oss. De under 16 år undantas.




icon-newsNyheter

Nyheter

Tredje dos av vaccin mot covid-19

Från och med vecka 42 är det möjligt att kontakta oss för att boka tid till en tredje påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 om du är listad hos oss och ingår i någon av de kategorier som Folkhälsomyndigheten rekommenderar en påfyllnadsdos. Om du är 80 år eller äldre kan du redan med start 4 oktober boka tid hos vaccinationsmottagning.

Dessa listade patienter kommer vi kunna ge dos 3

  • Du har hemsjukvård från oss
  • Du har hemtjänst från kommunen
  • Du är över 80 år

Observera att det ska ha gått minst sex månader sedan du fick den andra dosen vaccin för att vi ska kunna ge dig en tredje dos.

Det behöver gå minst en vecka mellan vaccin mot säsongsinfluensa och vaccin mot covid-19.

Du som är 80 år eller äldre

Med start på måndag den 4 oktober kan alla som är 80 år eller äldre boka tid hos någon av vaccinationsmottagningarna via appen Alltid öppet eller genom att ringa telefonbokningen på 08–428 429 30. Läs hur du bokar tid hos vaccinationsmottagning på 1177.se

Du som har hemsjukvård

Om du har hemsjukvård från oss och har vaccinerat dig med två doser kommer vi att erbjuda dig en tredje dos.

Du har hemtjänst från kommunen

Om du är över 80 år kan du boka enligt texten ovan, oavsett om du har hemtjänst eller inte.

Region Stockholm samarbetar med kommunerna i länet för att vi på vårdcentralen ska kunna erbjuda dig som är yngre än 80 år och har hemtjänst en tredje dos hos oss. Tidigast vecka 42 kommer vi kunna öppna vår tidbokning för dig. Om du är under 80 år kan du inte boka tid för en tredje dos hos vaccinationsmottagning, varken med appen Alltid öppet eller via telefonbokningen.

Närstående rekommenderas inte dos 3

Enligt Folkhälsomyndigheten rekommendation erbjuder vi inte dos 3 till närstående om de inte ingår i någon av grupperna ovan.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-587 543 13
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Boka videomöte

Du kan boka videomöte med våra läkare, sjuksköterskor och vårt psykosociala stöd som alternativ till att besöka oss. Du bokar och genomför videomötet i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Boka videomöte på en tid som passar dig. Du hittar lediga tider på vår vårdcentral under rubriken ”Boka tid på mottagning” och vidare under vår vårdcentral.
  4. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  5. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset.

Videomöte utanför våra öppettider

Genom ett samarbete mellan alla vårdcentraler i Region Stockholms regi kan vi erbjuda videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. Du bokar videomöten i appen Alltid öppet under "Husläkarmottagning online".

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-14.30.

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du tar dig till oss med buss 606 eller 601 från Danderyds sjukhus eller Mörby Centrum. Vi ligger i Djursholms centrum beläget nära Coop och Apoteket.

Vår besöksadress är Gudmundvägen 9 i Djursholm.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Bokningsbara snabbtider

För kortare besök till läkare, vid till exempel infektioner, urinvägsbesvär eller hudförändringar, släpper vi bokningsbara tider 24 timmar i förväg. Dessa kan ni boka via 1177.se eller appen Alltid öppet.

Du kan även boka dem via receptionen eller ringa 08-587 543 13.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-01-26

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Boka videomöte

Du kan boka videomöte med våra läkare, sjuksköterskor och vårt psykosociala stöd som alternativ till att besöka oss. Du bokar och genomför videomötet i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Boka videomöte på en tid som passar dig. Du hittar lediga tider på vår vårdcentral under rubriken ”Boka tid på mottagning” och vidare under vår vårdcentral.
  4. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  5. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset.

Videomöte utanför våra öppettider

Genom ett samarbete mellan alla vårdcentraler i Region Stockholms regi kan vi erbjuda videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. Du bokar videomöten i appen Alltid öppet under "Husläkarmottagning online".

Läs mer om videomöte utanför våra öppettider

Senast ändrad: 2020-01-30

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-01-29

Intyg

Vill du ha hjälp med intyg är det följande priser som gäller hos oss:

  • Anställning, friskintyg: 625 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 313 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 313 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 625 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 313 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 313 kronor

*Timtaxa innebär 250 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart.

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vabb fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2018-01-30

Medicinsk fotvård

Telefonnummer
08-587 543 24 

Telefontid
Måndag 13.30-14.30
Onsdag 10-10.45

Vi erbjuder medicinsk fotvård. Det kan till exempelvis handla om patienter med komplikationer på grund av diabetes, cirkulationsrubbningar, reumatiska sjukdomar eller andra fotproblem. För besök krävs remiss från din läkare.

Senast ändrad: 2020-10-30

Psykosocialt stöd

Du får kontakt med vår psykolog genom remiss från din läkare. 

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-01-26

Psykosocialt stöd barn och unga

Första linjens psykiatri 0-17 år

Djursholms Husläkarmottagning har en barnpsykolog med uppdrag att behandla lindrigmåttlig psykisk ohälsa, det vill säga bekymmer som ännu inte vuxit sig alltför stora. Det kan handla om oro under spädbarnstiden, täta utbrott hos små barn, ängslighet hos barn som gör att barnet exempelvis uppvisar separationsångest, att vardagen präglas av ständiga konflikter i familjen eller att en tonåring känner sig stressad och nedstämd.

Telefonkontakt
Från och med 3:e augusti öppnar vi telefonmottagning för nya ärenden. Då kan vårdnadshavare kontakta mottagningen för en första bedömning om ärendet tillhör vårdnivå förenligt med första linjen.
Välkommen att höra av Dig på 08-587 543 13.

Vi erbjuder psykologbedömning, rådgivning och kortare behandlingsinsatser av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Om det visar sig att fler resurser behövs för att reda ut problemen så får man hjälp med hänvisning vidare eller remittering till rätt ställe.

Skicka in vårdbegäran
Vårdnadshavare kan själva kontakta vår mottagning via vårdbegäran. Inkommen vårdbegäran bedöms av vår psykolog. Om det finns behov av kompletterande information eller om ärendet bedöms tillhöra en annan vårdnivå utifrån de uppgifter som lämnats i vårdbegäran kommer mottagningen att kontakta er. När vårdbegäran bedömts ges ett skriftligt svar till den adress där barnet/ungdomen är folkbokförd.

Ladda ner och skriv ut vårdbegäran (pdf)

Kontakt via remiss
Man kan även få kontakt med barnpsykolog genom remiss/hänvisning till oss från en annan vårdgivare. Samtalen hos barnpsykolog är kostnadsfria, det finns inga krav på listning.

Vi tar inte emot akuta fall utan hänvisar då till BUP "En väg in" (vardagar 7.30-16), telefon 08-514 524 50 eller BUP Akutenhet (kvällar, nätter, helger) telefon 08-616 69 00.

Senast ändrad: 2021-06-17

Provtagning

Karolinska Universitetslaboratorium tar emot alla som har med en remiss. Tänk på att väntetiderna ofta är kortare i slutet av veckan. 

Telefonnummer: 08-753 66 25.

Öppettider: måndag-torsdag klockan 8-16, fredagar klockan 8.00-14.30.

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-01-26

Vaccination

Vaccination mot covid-19

Nu erbjuder vi vaccination till våra listade patienter i åldern 18-59 år som tillhör en riskgrupp. 

Övriga bokar själva tid på någon av länets vaccinationsmottagningar när det blir er tur. 

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2021-04-27
När vi har stängt

När vi har stängt

Husläkarjouren Täby

När vi har stängt hänvisar vi till Husläkarjouren som erbjuder vård på kvällar och helger när din vårdcentral är stängd. Under coronapandemin har husläkarjouren inte möjlighet att ta emot besök. För fysiska besök som inte kan vänta till nästa vardag hänvisar de till närmsta närakut.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Övriga tider - kontakta 1177. Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Alva Enander

Specialist i allmänmedicin, Verksamhetschef

Athina Naderi

ST-läkare

Gelas Salih Saeed

specialist allmänmedicin

Mariana Lorca

ST-läkare

Nils Mårten Hauffman

Leg. läkare

Roya Jalaly

Specialist i allmänmedicin

Victor Dracke-Thessén

ST-läkare

Antonia Silfverhielm

Sjuksköterska

Eva Svensson

Sjuksköterska

Joyce Björklund

Sjuksköterska

Regina Richardson

Distriktssköterska/Astma/KOL

Elnaz Abedi

Undersköterska

Marina Persson

Undersköterska

Zohreh Mohseni

Medicinsk fotvård, Undersköterska

Emma Eklöf

Barnpsykolog

Frida Dahlbäck

Barnpsykolog

Marina Peregonchuk

Psykolog

Kjersti Conradi-Christophe

Medicinsk sekreterare

Madeleine Murray

Medicinsk sekreterare

Till toppen