Dalarö vårdcentral

logotype



icon-newsNyheter

Nyheter

Chatta med oss

Nu kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar inom 24 timmar. Det är kostnadsfritt.

Chatten är öppen för dig som har haft en vårdkontakt med vårdcentralen under de senaste tre åren. Den här kontaktvägen erbjuder vi bara dig som vi har haft en vårdkontakt med, den är inte öppen för alla.

I chatten kan du enkelt ställa frågor till oss när det passar dig. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Du finner chatten i appen Alltid öppet under rubriken ”Chatta med din mottagning”. Konversationen är säker för du loggar in i appen med BankID.

Videomöte med läkare

Förutom chatt kan du även boka besök hos oss i appen Alltid öppet. Du kan dessutom boka videomöte med en läkare som är anställd av Region Stockholm. Alla vårdcentraler som drivs av Region Stockholm har ett nära samarbete och utbyte med varandra.

Läs mer om Alltid öppet
Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: måndag-torsdag 8-17, fredag 8-14.30

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Videomöte

Vi erbjuder videomöte med läkare. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning kan du få en tid för besök. Boka videomötet i appen Alltid öppet.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-14.30

Laboratoriets öppettider

Måndag och torsdag 8-8.45

På grund av rådande pandemi har vi nu endast tidsbokad provtagning för våra listade patienter. Du kan boka tid på 1177.se eller via telefon 08-123 418 90.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi kan erbjuda dig ett kort bedömningsbesök via video med läkare på vår vårdcentral. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning kan du få en tid för besök hos oss. Nya tider läggs ut löpande. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet.

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: Måndag-torsdag 7-16.30, fredag 7-14

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.

Telefonnummer: 08-123 418 90

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-01-26

Sjuksköterskemottagning

Ornö sköterskemottagning
Ring oss gärna för att boka tid. Telefonnummer: 08-123 418 90.

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.
Telefonnummer: 08-123 418 90.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Provtagning

Öppettider
Måndag och torsdag 8-8.45

På grund av rådande pandemi har vi nu endast tidsbokad provtagning för våra listade patienter. Du kan boka tid på 1177.se eller via telefon 08-123 418 90.

 

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2020-10-21

Vaccination

Vaccination mot influensa

Influensa behöver du vaccinera dig mot varje år för att vara skyddad. Om du är 65 år eller äldre, är gravid eller har vissa sjukdomar rekommenderar vi att du vaccinerar dig. För dig är vaccinationen kostnadsfri. Influensavaccinet skyddar inte mot covid-19.

Kontakta oss för att boka en tid för vaccination. Inför vaccinationen får du gärna fylla i och skriva ut hälsodeklarationen.

 

 

  • Fästingvaccin (TBE) barn: 350 kronor
  • Fästingvaccin (TBE) vuxen: 400 kronor
  • Influensa: 200 kronor
  • Pneumokock: 250 kronor
  • Pneumokock och Influensa: 400 kronor
  • Stelkramp (Di TeBooster): 250 kronor
  • Endast "stick" om du har med dig vaccin: 200 kronor

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2020-10-14
1177 Vårdguidens e-tjänster

1177 Vårdguidens e-tjänster

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Praktiskt vid besök

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du hittar oss på Odinsvägen 20 intill Dalarö torg. Om du kommer med buss, stig av vid hållplatsen Dalarö torg.

Karta

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

När vi har stängt

När vi har stängt

Närakut Handen

Inom vissa områden i Stockholm saknas en husläkarjour i det direkta närområdet. Du som behöver vård utanför vår öppettid hänvisas då istället till närmaste närakut.

Närakuten är öppen alla dagar klockan 8-22. Kontakta 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 innan du åker till närakuten. Sjuksköterskorna där kan ge dig råd om du får bäst hjälp.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Åsa Back,

Verksamhetschef

Annika Karlsson

Sjuksköterska

Annika Sörensen

Sjuksköterska

Håkan Nordgren

Läkare, enhetschef

Jane Sternlind

Undersköterska

Kaupo Peda

Specialist i allmänmedicin

Lena Liljeroos

Distriktssköterska

Till toppen