Munskydd vid besök

Vård och omsorg påverkas inte av de ändrade restriktionerna kring covid-19 som gäller från 29 september 2021. Alla patienter och medföljande ska fortfarande bära munskydd under hela besöket hos oss. Det är bra att bära munskyddet redan när du kommer. Om du inte har något munskydd får du ett av oss. De under 16 år undantas.




icon-newsNyheter

Nyheter

Tredje dos av vaccin mot covid-19

Från och med vecka 42 är det möjligt att kontakta oss för att boka tid till en tredje påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 om du är listad hos oss och ingår i någon av de kategorier som Folkhälsomyndigheten rekommenderar en påfyllnadsdos. Om du är 80 år eller äldre kan du redan med start 4 oktober boka tid hos vaccinationsmottagning.

Dessa listade patienter kommer vi kunna ge dos 3

  • Du har hemsjukvård från oss
  • Du har hemtjänst från kommunen
  • Du är över 80 år

Observera att det ska ha gått minst sex månader sedan du fick den andra dosen vaccin för att vi ska kunna ge dig en tredje dos.

Det behöver gå minst en vecka mellan vaccin mot säsongsinfluensa och vaccin mot covid-19.

Du som är 80 år eller äldre

Med start på måndag den 4 oktober kan alla som är 80 år eller äldre boka tid hos någon av vaccinationsmottagningarna via appen Alltid öppet eller genom att ringa telefonbokningen på 08–428 429 30. Läs hur du bokar tid hos vaccinationsmottagning på 1177.se

Du som har hemsjukvård

Om du har hemsjukvård från oss och har vaccinerat dig med två doser kommer vi att erbjuda dig en tredje dos.

Du har hemtjänst från kommunen

Om du är över 80 år kan du boka enligt texten ovan, oavsett om du har hemtjänst eller inte.

Region Stockholm samarbetar med kommunerna i länet för att vi på vårdcentralen ska kunna erbjuda dig som är yngre än 80 år och har hemtjänst en tredje dos hos oss. Tidigast vecka 42 kommer vi kunna öppna vår tidbokning för dig. Om du är under 80 år kan du inte boka tid för en tredje dos hos vaccinationsmottagning, varken med appen Alltid öppet eller via telefonbokningen.

Närstående rekommenderas inte dos 3

Enligt Folkhälsomyndigheten rekommendation erbjuder vi inte dos 3 till närstående om de inte ingår i någon av grupperna ovan.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: måndag-torsdag 8-17, fredag 8-14.30

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Videomöte

Vi erbjuder videomöte med läkare. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning kan du få en tid för besök. Boka videomötet i appen Alltid öppet.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-14.30

Laboratoriets öppettider

Måndag och torsdag 8-8.45

På grund av rådande pandemi har vi nu endast tidsbokad provtagning för våra listade patienter. Du kan boka tid på 1177.se eller via telefon 08-123 418 90.

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du hittar oss på Odinsvägen 20 intill Dalarö torg. Om du kommer med buss, stig av vid hållplatsen Dalarö torg.

Karta

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss

Välj oss

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

Videomöte

Videomöte

Vi kan erbjuda dig ett kort bedömningsbesök via video med läkare på vår vårdcentral. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning kan du få en tid för besök hos oss. Nya tider läggs ut löpande. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet.

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: Måndag-torsdag 7-16.30, fredag 7-14

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.

Telefonnummer: 08-123 418 90

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-01-26

Sjuksköterskemottagning

Ornö sköterskemottagning
Ring oss gärna för att boka tid. Telefonnummer: 08-123 418 90.

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.
Telefonnummer: 08-123 418 90.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Provtagning

Öppettider
Måndag och torsdag 8-8.45

På grund av rådande pandemi har vi nu endast tidsbokad provtagning för våra listade patienter. Du kan boka tid på 1177.se eller via telefon 08-123 418 90.

 

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2020-10-21

Vaccination

Vaccination mot covid-19

Nu erbjuder vi vaccination till våra listade patienter i åldern 18-59 år som tillhör en riskgrupp. 

Övriga bokar själva tid på någon av länets vaccinationsmottagningar när det blir er tur. 

Prislista

  • Fästingvaccin (TBE) barn: 350 kronor
  • Fästingvaccin (TBE) vuxen: 400 kronor
  • Influensa: 200 kronor
  • Pneumokock: 250 kronor
  • Pneumokock och Influensa: 400 kronor
  • Stelkramp (Di TeBooster): 250 kronor
  • Endast "stick" om du har med dig vaccin: 200 kronor

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2021-04-27
När vi har stängt

När vi har stängt

Inom vissa områden i Stockholm saknas en husläkarjour i det direkta närområdet. Du som behöver vård utanför vår öppettid hänvisas då istället till närmaste närakut.

Närakuten är öppen alla dagar klockan 8-22. Kontakta 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 innan du åker till närakuten. Sjuksköterskorna där kan ge dig råd om du får bäst hjälp.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Åsa Back,

Verksamhetschef

Annika Karlsson

Sjuksköterska

Annika Sörensen

Sjuksköterska

Håkan Nordgren

Läkare, enhetschef

Marco Suijkerbuijk

Läkare

Jane Sternlind

Undersköterska

Lena Liljeroos

Distriktssköterska

Till toppen