icon-newsNyheter

Nyheter

Lär dig leva med diabetes

Diabetes blir en allt vanligare sjukdom i Sverige. Vi erbjuder regelbunden vård och stöd som hjälper dig med diabetes att leva så bra som möjligt med din sjukdom.

Många som lever med diabetes behöver regelbunden kontakt med vårdcentralen. Vi följer din behandling och ser hur sjukdomen utvecklas. Beroende på vilken typ av diabetes du har varierar det vilken vård du behöver men det kan bland annat handla om att kontrollera blodsocker och blodtryck eller ge hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring levnadsvanor för att du på bästa sätt ska kunna leva med din sjukdom.

Olika sorters diabetes 
Diabetes är ett samlingsnamn för sjukdomar som beror på att personen inte kan reglera sitt blodsocker. De huvudsakliga sorterna av diabetes är typ 1 och typ 2.
Kortfattat kan man säga att vid typ 1-diabetes är det brist på insulin för att kroppens egen produktion av insulin har upphört helt eller delvis. Den här typen av diabetes påträffas främst hos barn och ungdomar och utgör cirka 10 procent av alla diabetesfall.

Vid typ 2-diabetes har personen nedsatt känslighet för insulin. Risken att drabbas ökar med åldern. Orsaken till typ 2-diabetes är inte känd men du kan ha ökade arvsanlag för att utveckla sjukdomen och risken påverkas av hur du lever. Den uppstår ofta i samband med kraftig övervikt och högt blodtryck. Det går att själv påverka hur du mår och hur sjukdomen utvecklas genom att äta bra och röra på sig. Men utöver det behöver de flesta också behandling med läkemedel som hjälper kroppen att reglera nivåerna av blodsocker.

Oroar du dig för diabetes?
Diabetes kan utvecklas olika fort. Vanliga symtom är trötthet, att du känner dig törstig, att du kissar ofta, får försämrad syn och ser dimmigt eller får klåda i underlivet. Kontakta oss på vårdcentralen om du tror att du har diabetes.

Publicerad: 2024-04-04
Kontakt

Kontakt

Boka tid


Boka digitalt

Använd vår digitala tjänst Alltid öppet. Där kan du utföra olika vårdärenden, se kallelser och chatta med oss för rådgivning och tidsbokning.
Logga in i Alltid öppet 

Boka tid via telefon 
Telefonnummer: 08-123 363 00
Telefontid: Vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

För tidsbokning till sjuksköterska ring något av följande telefonnummer:
08-123 363 01, 08-123 363 02, 08-123 363 14. Telefontid: Vardagar 8-9.
Övrig tid kan du lämna ett meddelande.

Avboka tid
Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk
Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Videomöte


Vi kan boka videomöte med dig
Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i Alltid öppet, antingen via appen eller webbsidan alltidoppet.nu

Videomöte med läkare – när du vill få tid snabbt 
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare från någon av de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Stockholm. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Avgifter 
Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor 
Läs mer om hur du laddar ner appen, hur ett videmöte går till och hur du kan få teknisk support på Alltid öppets webbplats

Öppettider

Vårdcentralens öppettider 
Vardagar 8-17

Waranmottagningens öppettider 
Waranprovtagning/ny ordination sker på bokade tider från kl 13 måndag, onsdag och fredag.   

 

Alltid öppet


I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Vårdcentral online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur tjänsten fungerar

1177.se - e-tjänster


På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal 
Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel 
Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept
När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel 
Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du hittar oss på Tingsvägen 19 i Sollentuna, cirka 200 meter från pendeltågsstationen Sollentuna station.

Det finns parkering i anslutning till oss, där du kan parkera mot en avgift.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177:s e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet med Vårdcentral online i Alltid öppet.

Du kan även ringa 1177 för rådgivning och hänvisning.
Vid livshotande tillstånd ring 112.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Lista dig hos oss via 1177.se

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om den vård vi erbjuder.

Läkarmottagning

Boka videomöte med läkare
Det finns flera lediga videomötestider till läkare varje dag hos oss. För att boka videomöte med läkare via appen Alltid öppet måste du vara listad hos oss. Om du inte redan är det kan du enkelt göra det och sedan kan du söka lediga bokningsbara tider till läkare i appen.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av specialistvård och då ordnar vi med remiss för en sådan bedömning. Vi kan även hjälpa till med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg.

På mottagningen kan du både möta specialistläkare i allmänmedicin, ST-läkare som genomför sin utbildning till allmänspecialist eller AT-läkare som genomför utbildning till allmänläkare. ST- och AT-läkare har alltid en specialistläkare som handledare.

Sjuksköterskemottagning

För att boka tid ringer du något av följande nummer:

08-123 363 01
08-123 363 14
08-123 363 02

Du når oss på vardagar 8-9. Övrig tid kommer du till vår röstbrevlåda, där du kan tala in ett meddelande. 

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Diabetesmottagning

Kontakt

Isabel Nazar: 08-123 363 01
Distriktssköterska, diabetessköterska

Rahil Alikhani: 08-123 363 01
Sjuksköterska, diabetessköterska

Kvalitetsregister

Liksom de flesta av Sveriges vårdenheter arbetar vi med det Nationella Diabetesregistret (NDR) som är ett kvalitetsregister för diabetes. Om du inte vill vara med i detta register måste du säga till vid besöket. Registrets syfte är att förbättra kvaliteten i diabetesvården. Dina uppgifter är sekretesskyddade.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.

Intyg

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Provtagning

För att komma och ta prov kan du gå direkt till laboratoriet efter överenskommelse med din läkare.

Laboratoriet ligger på entréplan. Laboratoriet drivs av Karolinska sjukhusets laboratorium.

Öppettider
Måndag-torsdag 8-16, fredag 8-14

Allmänt vid provtagning 
Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover 
Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten, kaffe och te utan mjölk eller socker.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov 
Om du ska lämna urinprov är du välkommen att i förväg hämta ett tomt provrör hos vårdcentralen. Du bör lämna morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Vila inför provtagning
Sitt gärna ner och vila cirka 15 minuter före provtagningen.

Psykisk ohälsa barn och unga

Kontakt
Kontakt sker via mottagningssköterskorna på telefon 08-123 363 00.

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som har psykisk ohälsa är välkomna att söka vård hos oss. Det kan exempelvis handla om att känna stress, ha sömnsvårigheter, känna nedstämdhet, oro, ångest eller ha problem med utagerande. Boka tid hos oss för en bedömning av din situation.

Psykisk ohälsa vuxna

Kontakt

Kontakt sker via mottagningssköterskorna på telefon 08-123 363 00.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om nedstämdhet, oro, ångest, sömnsvårigheter, svårigheter att hantera stress, krisreaktioner eller beroendeproblematik. Om du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidareremittering.

Vaccination

Vi har tidsbokad vaccination. Du kan boka tid på telefon 08-123 363 00, knappval 7 eller via appen Alltid Öppet.

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Äldremottagning

När vi blir äldre kan vårt behov av stöd och hjälp öka. Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa till vår äldremottagning. När du ringer hit får du tala med en erfaren sjuksköterska eller distriktssköterska för hjälp och rådgivning direkt utan att göra knappval.

Waranmottagning

Waranprovtagning/ny ordination sker på bokade tider från kl 13 måndag, onsdag och fredag. 

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Céline Nordin

Verksamhetschef

Aso Said

Medicinskt ansvarig läkare - Specialist i allmänmedicin

Karadagh Matte

Specialist i allmänmedicin

Lars-Magnus Svanström

Specialist i allmänmedicin

Sami Kawas

Leg. läkare

Samia Muneer Seedhom

Specialist i allmän medicin

Sara Al Kallachi

Specialist i allmänmedicin

Alma Sayyah Melli

Distriktssköterska

Anissa Derbali

Sjuksköterska

Carola Gernandt

Sjuksköterska

Christina Helander

Sjuksköterska

Isabel Nazar

Distriktssköterska, Diabetessköterska

Malin Keyson

Distriktssköterska

Nimo Moalin

Sjuksköterska

Rahil Alikhani

Sjuksköterska, diabetessköterska

Victoria Ljungwald

Sjuksköterska

Abdulkerim Medin

Undersköterska

Anneli Österlund

Undersköterska

Firouz Amini

Undersköterska

Saleh Mohammad

Undersköterska

Wasan Yosef

Undersköterska

Asrin Asinger

Medicinsk fotvårdare

Lauin Amen

Kiropraktor

Iman Alhaj Ibrahim

Psykolog

Jennie Lagerstedt

Kurator

Till toppen