Dalarö vårdcentral

Välkommen till oss!



Till toppen
icon-newsNyheter

Nyheter

Videomöte som vården bokar

Nu kan vi erbjuda dig videomöte som ett alternativ till att du besöker oss. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Du genomför videomötet i din telefon eller läsplatta via appen Alltid öppet.

Så går det till

Du laddar ner appen "Alltid öppet" kostnadsfritt från Google Play eller App Store. När det är dags för videomötet loggar du in säkert i appen med BankID. Du hittar ditt bokade videomöte under rubriken Aktuella ärenden. När du klickar på länken hamnar du i det virtuella väntrummet.

Det är samma pris och avbokningsregler för videomöten och besök. Frikort gäller. Uteblivet videomöte debiteras. Videomöten betalas via faktura.

Läs mer om videomöte

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: Måndag-tisdag och torsdag- fredag 11.30-12.00

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.

Telefonnummer: 08-123 418 90

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-01-26

Sjuksköterskemottagning

Ornö sköterskemottagning
Ring oss gärna för att boka tid. Telefonnummer: 08-123 418 90.

Utö läkar- och sjuksköterskemottagning
Utö läkar- och sjuksköterskemottagning är öppen en dag i månaden. Du är välkommen att ringa oss på Dalarö vårdcentral för att boka tid.
Telefonnummer: 08-123 418 90.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Intyg

Priser för intyg

  • Anställning, friskintyg: 625 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 313 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 313 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 625 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 313 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 313 kronor

* Timtaxa innebär 250 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart.

Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid. Avgifter för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdomar under 18 år betalar avgift för intyg. Kostnaden beror på hur mycket arbete vi behöver för att sammanställa intyget.

Senast ändrad: 2018-03-09

Provtagning

Öppettider
Måndag och torsdag 8-8.45

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Du får ett sterilt provrör från oss.

Senast ändrad: 2018-01-26

Vaccination

  • Fästingvaccin (TBE) barn: 300 kronor
  • Fästingvaccin (TBE) vuxen: 350 kronor
  • Influensa: 200 kronor
  • Pneumokock: 250 kronor
  • Pneumokock och Influensa: 400 kronor
  • Stelkramp (Di TeBooster): 250 kronor
  • Endast "stick" om du har med dig vaccin: 200 kronor

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2018-01-26
Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du använder e-legitimation eller sms och lösenord för att logga in.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 418 90
Telefontid: måndag-torsdag 8-17, fredag 8-14.30

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Uteblivna eller för sent avbokade besök kommer du debiteras för. Detta gäller även barn och ungdomar under 18 år och om du har frikort.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-14.30

Laboratoriets öppettider

Måndag och torsdag 8-8.45

När vi har stängt

När vi har stängt

Närakut Handen

Inom vissa områden i Stockholm saknas en husläkarjour i det direkta närområdet. Du som behöver vård utanför vår öppettid hänvisas då istället till närmaste närakut.

Närakuterna öppettider är vardagar klockan 8-22 och helger klockan 8-22. Ring gärna och boka en tid innan du besöker dem.

Övriga tider - kontakta 1177. Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Bli patient

Bli patient

Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du väljer oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss. Det kan du göra enkelt via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller genom att fylla i vår blankett och posta till oss. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Det kan hända att läkaren du vill välja redan har så många patienter att de inte kan ta emot några nya. Då kan du välja en annan tills vidare och sedan lista om dig när din önskade läkare är ledig.

Ladda ned

Listningsblankett vuxen (pdf)
Listningsblankett barn (pdf)

1177 Vårdguidens e-tjänster

1177 Vårdguidens e-tjänster

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du använder e-legitimation eller sms och lösenord för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Praktiskt vid besök

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du hittar oss på Odinsvägen 20 intill Dalarö torg. Om du kommer med buss, stig av vid hållplatsen Dalarö torg.

Karta

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Videomöte

Videomöte

Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till att du besöker oss. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Du genomför videomötet i din telefon eller läsplatta via appen Alltid öppet. 

Så här går det till

  • Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  • Logga in säkert med BankID.
  • Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Aktuella ärenden.  För att ansluta till videomötet trycker du på "videomöte" och sedan "starta video". Du är då i det virtuella väntrummet. Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  • Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avbokningsregler

Det är samma avbokningsregler för videomöten och besök på mottagning. Om du har bokat tiden via appen går det även att avboka via appen. Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Det är samma pris för videomöten och besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Tolk

Det finns tyvärr inte möjlighet att ha tolk vid ett videomöte.

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Kaupo Peda

Specialist i allmänmedicin

Bo Nyström

Specialist i allmänmedicin

Håkan Nordgren

Läkare, enhetschef

Hanna Sahlin

Distriktssköterska

Annika Sörensen

Sjuksköterska

Jane Sternlind

Undersköterska

Helene Pålsson Lindevall

Verksamhetschef

När ska jag söka vård?

När ska jag söka vård?

Söka vård eller vila hemma?

Hos 1177 Vårdguiden får du vägledning vid vanliga symtom hos barn och vuxna. Svara på tre frågor och få tips om egenvård eller var du kan söka vård.

Läs mer på 1177.se


Övrig primärvård

Övrig primärvård

Vårdcentralerna inom Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) erbjuder flera olika mottagningar inom vår breda verksamhet. 

Våra vårdcentraler har ett brett kunnande inom medicinsk behandling, rehabilitering, omvårdnad och förebyggande hälsovård. Dessutom erbjuder flera av våra vårdcentraler särskild inriktning mot vissa områden och diagnoser.

Utbudet kan variera mellan olika vårdcentraler, men de har ett nära samarbete med varandra och med övriga verksamheter inom sjukvården – allt för att du som patient ska få bästa tänkbara vård.

Läs mer om den vård vi erbjuder

Sök jobb

Sök jobb

Kom och arbeta hos oss!

Här gör du skillnad varje dag, och en dag är nästan aldrig den andra lik.

Hos oss finns meningsfulla, roliga och spännande arbeten med goda karriärmöjligheter. Som en av Sveriges största vårdgivare kan vi erbjuda stora utvecklingsmöjligheter inom exempelvis forskning, specialisering eller ledarskap. Vi har stort fokus på utvecklingsfrågor. Vi lär av varandra och arbetar ständigt för att hitta bra arbetsformer. Allt för att på bästa sätt kunna möta och ta hand om alla som kommer till oss.

Våra verksamheter bedrivs i trivsamma lokaler i nära anslutning till kommunikationer. Det råder ingen tvekan om att Sveriges viktigaste arbeten finns hos oss inom vården.

Gemensam värdegrund och medarbetare vi söker

Vi vill självklart att du delar vår gemensamma värdegrund: patientens fokus, allas lika värde och arbetsglädje. Utöver den bör du ha en god klinisk kompetens, stort engagemang och vara genuint intresserad av att förändra många människors liv.

Är du intresserad av administrativt arbete, krävs det inte alltid att du har klinisk kompetens.

Aktuella tjänster hittar du på Stockholms läns landstings webbplats

Student

Student

Dagens studenter är morgondagens medarbetare inom Stockholm läns sjukvårdsområde. 

Stockholms läns sjukvårdsområde välkomnar studenter inom många vårdyrken och med vår breda verksamhet har vi mycket att erbjuda er. Som student är du viktig i vårt arbete med att utveckla framtidens hälso- och sjukvård.

Varje år genomför ett stort antal studenter sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) hos Stockholms läns sjukvårdsområde. Kontakta din högskolas samordnare om du är nyfiken på att komma till oss. De hjälper dig att beställa din praktikplats hos den verksamhet du vill utbilda dig inom. Vi behöver få din ansökan senast 15 mars för höstterminen och 15 november för vårterminen.

Vilka kategorier som finns på de olika vårdcentralerna kan variera, men de studentkategorier som finns inom Stockholms läns sjukvårdsområde idag är:

  • Arbetsterapeuter
  • Biomedicinska analytiker
  • Dietister
  • Kuratorer
  • Logopeder
  • Läkare
  • Psykologer
  • Psykoterapeuter
  • Fysioterapeuter
  • Sjuksköterskor i grund- och specialistutbildning
  • Undersköterskor
  • Medicinska sekreterare

 

Vi hoppas att vi ses!